Een website is géén doel op zich…

Iedere keer als een potentiële nieuwe klant bij ons  aan tafel aanschuift en zegt dat hij of zij een nieuwe website wil, gaan (overdreven gezegd) bij ons de alarmbellen af. Je wílt namelijk helemaal geen nieuwe website. Als je je bedrijf kon runnen zonder website, dan zou je dat 'gewoon' doen. Wat je echt wílt is focussen op jouw core-business en daarbij het verhogen van je omzet (en winst) of het verlagen van je kosten. Voor beiden is een website wél een uitermate geschikt middel. Juist... een website is een 'middel' en géén 'doel'.

Een website kan op verschillende manieren bijdragen aan het behalen van je doel(en). De ene manier sluit beter aan bij jouw bedrijf of bij jou persoonlijk als ondernemer dan de andere manier. Bij de ontwikkeling van een nieuwe website is het ontzettend belangrijk om te bedenken welke manier het beste bij jou en jouw bedrijf past. Dát wordt de basis van jouw website.

 

Jouw website draagt bij aan de volgende doelen:

  1. Verhogen van de omzet (en winst).
  2. Verlagen van de kosten.

 

Hoe gaan we deze doelen bereiken?

Hiervoor gaan we kijken welke ‘verdienmodel’ het beste bij jouw bedrijf past: Wil je directe verkopen (en dus meer omzet) via je website genereren of wil je de bezoeker van jouw website informeren over jouw bedrijf (en dus kosten besparen omdat je nu geen helpdesk-medewerker hoeft aan te nemen). Hoewel er meerdere verdienmodellen zijn, gaan wij uit van de vier belangrijkste verdienmodellen voor websites. Een website bevat vaak méér dan één verdienmodel, maar iedere website heeft er minimaal één.

 

1. Service

‘Service’ is natuurlijk een containerbegrip en kan door iedereen en in iedere branche anders worden uitgelegd. Maar komt feitelijk neer op ‘het tevreden stellen van klanten’. De maatstaf voor het ‘service-niveau’ is in veel gevallen ‘snelheid’ en ‘kwaliteit’. Op het moment dat jij jouw bestaande klanten of potentiële nieuwe klanten ‘goede informatie’ kunt voorzien op jouw website en daarmee ‘snel’ een probleem voor hen oplost, dan draagt je website bij aan het verhogen van het service-niveau van jouw bedrijf. Dát leidt vaak weer tot een verhoging van jouw omzet. 

Een website die is ingericht om service te verlenen kan je ook een hoop kosten besparen. Als bezoekers antwoorden op hun vragen op jouw website kunnen vinden, dan scheelt dat een hoop tijd met betrekking tot het beantwoorden van telefoontjes of mails.

 

2. Branding

Anno 2019 is jouw website in veel gevallen een van de eerste ‘touchpoints’ die een potentiële klant of gast met jouw bedrijf heeft. In ‘het echte leven werkt het zo’ en dus op een website ook: Een eerste indruk maak je maar één keer. Ziet jouw website er verzorgd, stijlvol en betrouwbaar uit, dan straalt dat af op jouw bedrijf. Je creëert hiermee een positieve verwachting bij een bezoeker.

Stel je voor dat je twee websites naast elkaar opent waarbij de foto, productomschrijving EN prijs identiek zijn. Het verschil tussen beide websites is dat de productpresentatie bij de een ‘er niet uit ziet’ en bij de ander ‘op-en-top professioneel, verzorgd en betrouwbaar uitziet’. Waar koop jij het product dan?

 

3. Leadgeneratie

Leadgeneratie is niet meer en niet minder dan ‘het werven van nieuwe klanten’. Een website waar leadgeneratie centraal staat is meestal slechts één schakel in een ketel (funnel) van marketingtoepassingen. Vaak begint zo’n keten bij een online (Google of Facebook) advertentie. Een potentiële klant (een lead) wordt vervolgens via een website geleid naar een marketing automation systeem of ze vervolgens in een E-Commerce omgeving te verleiden tot een aankoop. Ja, ik weet het… Dat waren een hele hoop (moeilijke) termen in slechts twee zinnen.

Het kan ook eenvoudiger. De simpelste manier van leadgeneratie via je website is door je aanbod te tonen (bijvoorbeeld aan de hand van cases of een portfolio) om de bezoeker van je website vervolgens te stimuleren om contact met je op te nemen op het moment dat ze interesse in je diensten of producten zijn.

‘Het verkrijgen van contactgegevens’ is ontzettend belangrijk binnen leadgeneratie. Iemand die contact met je opneemt óf zijn contactgegevens op jouw website achterlaat is per definitie bovenmatig geïnteresseerd in hetgeen jij aanbiedt.

 

4. E-Commerce

E-Commercie is technisch waarschijnlijk het moeilijkste/meest uitgebreide verdienmodel wat je in je website kunt implementeren, maar het doel is heel simpel: producten of diensten verkopen via je website. Het draait hier niet om het verkrijgen van contactgegevens, maar om Euro’s. Dat kan direct (via een webshop) of indirect (via een boekingsmodule).

Wat je kunt verkopen via een E-Commerce oplossing? Vrijwel alles: Producten, diensten, abonnementen, e-books, whitepapers, maar bijvoorbeeld ook reserveringen voor restaurants of hotelovernachtingen.

Op de hoogte blijven?

Als eerste onze blogs lezen? Meld je aan.