Newsroom

23 oktober 2019

Waarom 96% ‘goed’ toch héél slecht is.

Als je een huis gaat bouwen begin je niet met het dak. Je begint met de fundering. Bij een website werkt dat precies hetzelfde. Wij zien vaak dat klanten naar ons toekomen en zeggen dat ze te weinig leads uit hun website halen om vervolgens de vraag te stellen of we ze kunnen helpen met hun online marketing. ‘Ja, natuurlijk kan dat. Maar…’

Je hebt twee keuzes...

Op het moment dat je een lekkage in huis hebt kun je twee dingen doen:

  1. Een nieuw dak erop leggen. (=online marketing)
  2. Onderzoeken of er een onderliggend probleem is wat eerst verholpen moet worden.

In veel gevallen is het zo dat de fundering of constructie van het huis niet goed is. Een ‘nieuw dak’ is dan slechts een tijdelijke oplossing. Als het probleem bij de fundering niet wordt opgelost, zul je op enig moment wéér een nieuw dak op je huis moeten leggen. Het is dweilen met de kraan open.

De fundering van jouw huis heet: webhosting. Er zijn honderden hostingproviders in Nederland en de rest van de wereld. De ene is nog voordeliger dan de andere. Het klinkt vaak aantrekkelijk om voor de goedkoopste optie te kiezen, want ‘hè, wat maakt het nu uit… Ik heb toch maar een kleine en eenvoudige website…’

Eigen ervaring

Ik ben er zelf ook ingetrapt en ik zal het probleem uitleggen aan de hand van mijn eigen voorbeeld. Toen ik in 2013 startte met mijn bedrijf had ik een website nodig. Ik heb toen veel tijd gestopt in het bedenken van ‘hoe’ en ‘wat’ ik op mijn website wilde vertellen. Tijd had ik toentertijd voldoende, want ik was pas gestart met mijn eigen bedrijfje. Zoveel tijd als ik had, zo weinig investeringsruimte (lees: geld) had ik op dat moment. Om mijn website te kunnen gaan bouwen had ik twee dingen nodig: een domeinnaam en webhosting. De domeinnaam sprak voor zich: dat werd ‘de-naam-van-mijn-bedrijf’ punt NL. De keuze waar ik de website ging hosten was een stuk minder vanzelfsprekend. Het aanbod was (toen al) gigantisch. Ik koos voor een Nederlandse hosting gigant die veel webruimte voor weinig geld aanbood.

Rekensommetje

Aan webhosting betaalde ik nog geen €20 per jaar voor 50 GB schijfruimte. Hartstikke mooi dacht ik, want inclusief de domeinnaam à €7 per jaar, was ik ready-to-go voor nog geen €27 per jaar.

Deze hostingprovider beloofde me hiervoor 99,98% uptime. Uptime is een periode waarin het systeem (de server) waar een website op wordt gehost naar behoren functioneert en de website dus bezocht kan worden. De server is dan “up”. Downtime is een periode waarin het systeem niet naar behoren functioneert. 99,98% uptime is een prima statistiek. Gelukkig zag ik toen wel al de waarde in van ‘meten is weten’. Feitelijk kwam de uptime bij deze provider gedurende de drie jaar dat ik mijn website daar gehost had niet boven de 96% uit.

96% klinkt nog altijd als vrij veel, maar hierbij geldt de wet van de grote getallen. Reken even mee. Een jaar heeft +/- 365 dagen. Als mijn website daarvan ‘slechts’ 96% van de tijd online is, dan betekent dat ook dat deze 4% van de tijd offline is: 365 x 4% = 14,6 dagen offline!

3 jaar x 14,6 dagen betekende dus dat mijn website in die drie jaar in totaal ongeveer 1,5 maand offline is geweest. Buiten het feit dat een website die offline is heel onprofessioneel overkomt, is 1,5 maand niet bereikbaar zijn natuurlijk ‘killing’ voor ieder bedrijf. Goedkoop was duidelijk duurkoop. Reken maar eens uit wat het aan omzetverlies voor jouw bedrijf zou betekenen op het moment dat je twee weken per jaar onbereikbaar zou zijn… Imagoschade niet meegerekend.

Overstappen

Zoals gezegd ben ik +/- 3 jaar bij deze provider gebleven. Dat is achteraf gezien veel te lang geweest, maar ze beloofden steeds beterschap en fouten maken is menselijk. Aanvankelijk werd ik nog goed geholpen op het moment dat mijn website (of mail) er weer eens uit lag. De provider vertelde me druk in de weer te zijn met een passende oplossing en ze hoopten het zo spoedig mogelijk verholpen te hebben. Toen in het derde jaar, naast alle technische problemen, ook niet of nauwelijks meer werd gereageerd (ik heb 1x 17 dagen op een antwoord moeten wachten) op mijn supportvragen, was de maat vol: Ik ben overgestapt naar een andere hostingprovider, Realhosting uit Haarlem.

Van deze keuze heb ik geen moment spijt gehad. Mijn nieuwe hostingpartner (ik noem het bewust partner en niet provider, want zo stellen ze zich echt op) heeft service en kwalitieit zeer hoog in het vaandel staan. Het is niet zo dat er bij hen geen downtime is (want die is er bij iedere hostingprovider), maar zij halen wel de 99 tot 100% uptime en (belangrijker nog) op het moment dat er een keer een (technisch) probleem is, zorgen ze binnen no-time voor een oplossing.

Wellicht ook interessant

Zelf aan de slag met social media door middel van een contentkalender!

donderdag, 22 februari 2024

De markt van social media onder de loep 🔎

donderdag, 1 februari 2024

Trends van 2024

woensdag, 3 januari 2024

Meer dan 100 ondernemers ontvangen iedere maand een update uit onze Newsroom.

Óf inspireer anderen en deel onze Newsroom.

Facebook
LinkedIn

Bel ons

Mail ons