James Robinson in De Hulsberger: Het verhaal achter.

”WE ZIJN ER BEIDEN ONTZETTEND TROTS OP DAT WE NAMENS JAMES ROBINSON NOG STEEDS VOOR ONZE ALLEREERSTE KLANTEN BIJ RESPECTIEVELIJK ROBINA DESIGN EN CODE D’OR MOGEN WERKEN.”

In mei 2009 startte Robin Jacobs haar bedrijf in grafische vormgeving, Robina Design. Jaren later, in maart 2013, volgde Jim Coumans dit voorbeeld door een bedrijf in digitale marketing te starten, Code d’Or. Sinds 1 januari 2018 hebben beide bedrijven hun krachten gebundeld en zijn ze samengevoegd tot ÉÉN bedrijf: James Robinson – Love to create. Hun core-business: Marketing & Design.

Afbeeldingen: Verschillende teamleden van James Robinson aan het werk

Toen Robin en ik elkaar leerden kennen bleek dat het goed klikte. Erg goed zelfs. Eind 2012 kregen we een relatie. Robin timmerde op de moment al flink aan de weg met haar eigen bedrijf en ik was betrokken bij enkele start-ups. We hadden een gemeenschappelijke passie: ondernemen.’

Samenwerken
‘Die gedeelde passie werd extra kracht bijgezet toen Jim in maart 2013 startte met Code d’Or. Aanvankelijk hielden we een beetje de boot af met betrekking tot een zakelijke samenwerking. We merkten echter al vrij snel dat de meeste bedrijven, die behoefte hadden aan een nieuwe huisstijl, ook graag een nieuwe website wilden hebben en visa-versa.’ 

Eén bedrijf
‘Vanaf 2014 is ons vaak gevraagd waarom we niet als één bedrijf verder gingen. Daar hebben we veel over gesproken, maar de stap toch nooit gezet. Toen we er in juli 2017 achter kwamen dat we samen een dochtertje (Gabi) verwachtten, kwam alles in een stroomversnelling. Dat was voor ons het moment om de knoop door te hakken en te besluiten dat we samen, onder één naam, wilden verder gaan.’

Waarom
‘Onze gedeelde passie is, zoals gezegd: ondernemen. Dat is enerzijds ‘zelf ondernemen’, maar zeer zeker ook ‘kijken hoe anderen ondernemen’. We vinden het beiden mega interessant om met bedrijven bezig te zijn en te analyseren ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wat’ zij doen: Hoe kunnen deze bedrijven zich onderscheiden van hun concurrenten? Dat onderscheidende vermogen van bedrijven ‘vergroten’ is fascinerend en is waar wij ons hoofdzakelijk mee bezig houden. Zo maken we bedrijven mooier en beter.’ ‘Dat deden we eerst ook al: Robin op het gebied van vormgeving en ik op het gebied van digitale marketing. Door samen te werken onder een vlag, kunnen we het veel breder aanpakken. We werken dan ook vanuit een viertal pilaren, namelijk ‘concept, ‘design’, ‘web’ en ‘marketing’.’

Hoe
‘Er zijn duizenden grafisch vormgevers in Limburg actief en evenzoveel specialisten op het gebied van marketing of andere gerelateerde vakgebieden. Dat is dan ook niet hoe wij ons positioneren. Kies je voor James Robinson, dan kies je voor onderteuning op het gebied van marketing en design in de breedste zin van het woord. We zijn als het ware een one-stop-shop. Als je met ons werkt, dan hoef je niet voor ieder afzonderlijk onderdeel van jouw marketing naar een andere specialist, maar slechts naar één: James Robinson. Als wij een bepaald specialisme binnen ons team niet in-house hebben, dan zorgen wij ervoor dat de juiste externe partner wordt gevonden. Vervolgens zijn wij ook de contactpersoon naar dit externe bedrijf toe, zodat jij als ondernemer slechts één aanspreekpunt hebt en je je kunt focussen op jouw eigen core-business in plaats van met 10 verschillende ‘specialisten’ om tafel te moeten zitten.’

Wat
‘Voorheen werkten we vooral op projectbasis. Wilde een klant een nieuwe huisstijl, dan maakten een nieuwe huisstijl. Inmiddels werken we nog maar zelden zo. Waar veel bedrijven écht behoefte aan hebben is structurele en continue ondersteuning op het gebied van marketing en design. We hebben daarom ‘Partner Pakketten’ ontwikkeld waarmee we ‘naast’ de ondernemer staan en maandelijks contact hebben over verschillende marketingactiviteiten. Als dat dan de ontwikkeling van een huisstijl is, dan is dat zo, maar het kan ook iets totaal anders zijn.’ 

Toekomst
‘Ons doel is om een autoriteit op het gebied van marketing en design te worden: een bedrijf dat onder een breed publiek bekend staat om zijn kennis en kunde.’

‘Om dat te bereiken bouwen wij aan een sterk team van specialisten. Zo zijn we gedurende de eerste 8 maanden van 2018 van 2 naar 7 mensen gegroeid. Allen dragen ze bij aan de verdere professionalisering van James Robinson.’

‘Het is fantastisch om te zien dat dit door steeds meer bedrijven wordt opgemerkt. Ons recent partnership met Eredivisionist Fortuna Sittard is hier een mooi voorbeeld van. Maar het is minimaal net zo fantastisch om te zien dat we deze professionalisering naar onze bestaande klanten kunnen doorvoeren.’

‘Zo zijn we er beiden ontzettend trots op dat we namens James Robinson nog steeds voor onze allereerste klanten bij respectievelijk Robina Design en Code d’Or mogen werken.’

ACHTERGROND

GERELATEERD

  • In de media

VRAAG HET AAN JIM

Heb je een vraag? Ik leg het je graag uit!

Mail Jim

of direct iemand spreken? Bel dan 06 53 61 02 27!