Klaar is case: Mill Tailoring

“WHEN DESIGN MEETS CRAFTSMANSHIP”

Aandacht en Ambacht. Dat zijn twee woorden die Millanie Crutzen maar wat graag gebruikt om te omschrijven wat ze doet. Naarmate we Millanie beter leerden kennen, kwamen we er achter dat ze veel meer is dan dat. Mill is een gedreven onderneemster met oog voor detail (niet alleen als het op haar maatpakken aan komt), een gezellige dame die een ruimte binnen een mum van tijd vult met haar aanwezigheid en los van een paar momenten twijfelen hier en daar, een vrouw die weet wat ze wil.

Afgelopen najaar klopte Millanie bij ons aan. Ze wist wat ze wou: haar eigen label voeren, hoe ze dat ging branden wist ze nog niet zo zeker. Ook de naam van haar eigen label wist ze nog niet. Ze besloot ons vanaf het prille begin bij het creatieve project te betrekken. Team James Robinson heeft tot afgelopen najaar veel creatieve uitingen gecreëerd, maar nog niet eerder heeft een klant ons gevraagd de nieuwe naam te verzinnen. Spannend.

Millanie voerde tot afgelopen najaar de naam Victor Giglio Valkenburg, ook wel bekend als de modehuiskamer van Valkenburg. Onder die naam maakte ze de mooiste maatpakken voor mansluuj in Valkenburg en ver daarbuiten. Hoewel ze met veel plezier het merk Victor Giglio voerde, wilde ze niets liever dan haar eigen label uitdragen. ‘Aandacht en Ambacht’ stonden centraal bij Victor Giglio Valkenburg en dat moesten ze ook blijven bij haar nieuwe label, wat de naam ook mocht worden.

Case MILL
Met deze info schoven wij aan tafel. Maatpakken, Italiaanse stoffen, Aandacht, Ambacht, modehuiskamer EN Millanie (afgeleid van ‘zwart’ in het Latijn) Crutzen (afgeleid van ‘kruisen’ in het Latijn).

Daar gingen we dan: paar lessen Italiaans en ‘couperen’ voor dummies verder presenteerden we drie namen aan Millanie. Dolblij was Mill (en wij ook) toen er ééntje als winnaar uit de bus kwam.

Teleurgesteld waren we toen bleek dat deze naam ongeveer een week eerderals merk was gedeponeerd bij het merkregister (door een nieuw kledingmerk uit London, UK). Bij nader inzien was dat een geluk bij een ongeluk: MILL tailoring. Waarom? MILL is kort voor Millanie, duhh. Maar ook: de molen (MILL in het Engels) is van oudsher de plek waar ambacht wordt verricht, het is tevens de naam van de machines die gebruikt worden om garen te vervaardigen. Daarbij vond Jim vanaf het begin van dit project dat we iets met zwarte kruizen moesten doen, omdat Millanie Crutzen ommenabij ‘zwarte kruizen’ betekent. Laten de wieken van een molen – net als een kruissteek die gebruikt wordt door kleermakers – nu ook nog de vorm van een kruis hebben: Jim blij en de cirkel rond.

Huisstijl
Met een naam in ons achterhoofd gingen wij aan slag met deel twee: de huisstijl. In de huisstijl van Victor Giglio Valkenburg werd de kleur oranje gebruikt. Wegens praktische overwegingen besloten we deze kleur, for the time being, aan te houden.

De ontwikkeling van een huisstijl voor MILL was in eerste instantie ietwat moeilijk, onze grafische afdeling had namelijk al moodboards en logo’s ontworpen die bij de ‘al geregistreerde naam’ pasten. De overgang naar een nieuwe naam met bijpassende stijl en vormen is dan altijd even pittig. Gelukkig gold ook voor MILL: toen Philippe eenmaal aan het tekenen was, was er geen houden meer aan.

Logo
Voor alle huisstijlelementen van MILL heeft Philippe de patroontekeningen, die door coupeuses worden gemaakt, in het achterhoofd gehouden. In het logo is te zien dat de letters die zijn gebruikt eigenlijk heel recht toe, recht aan zijn. De M in het logo is ‘losgemaakt’. Enerzijds om het logo minder stijf te maken, anderzijds om het verhaal van een pak weer te geven: Verschillende onderdelen vormen samen één geheel.

Dan de dubbele L aan het einde. Als we deze ‘gewoon’ hadden getypt in dit lettertype, had deze er als een ’11’ uitgezien. MILL maakt nu niet bepaald carnavalspakken, dus dat moest anders… De tweede L is daarom iets langer, iets hoger dan de eerste L: zodat het grafisch klopt maar ook omdat dit een stijgende lijn weergeeft. Die stijgende lijn is later in het hele logo doorgetrokken.

Baseline
Voor de baseline – die vinden we onder MILL – is de x toegevoegd om de interactie tussen aandacht en ambacht weer te geven. Mill doet dat immers dubbel, de x benadrukt dat. Daarbij vond Jim dus ook dat een zwart kruis dus absoluut niet mocht ontbreken in dit design.

www.mill-tailoring.nl
In het webdesign van MILL tailoring is er met twee dingen rekening gehouden: 50% MILL en 50% Mill. Haar werk is op de nieuwe website naar voren gebracht, want dat spreekt voor zich. Daarbij is de persoonlijke touch die Mill aan al haar pakken geeft, een prominent onderdeel van de website.

“Zonder jullie was dit nooit zo gaaf geworden.”

– Millanie Crutzen, eigenaresse Mill Tailoring

  • Datum
    13.02.2019

WAT DEDEN WIJ

KIJK HIER OOK

VRAAG HET AAN JIM

Heb je een vraag? Ik leg het je graag uit!

Mail Jim

of direct iemand spreken? Bel dan 06 53 61 02 27!